Ціни на бензин – чому українці мають дякувати НПЗ Африки

На європейському ринку значний профіцит бензину. 

У вересні минулого року розпочалося виробництво бензинів на нігерійському НПЗ Dangote. Це спричинило істотні проблеми на європейських НПЗ, які донедавна надлишок своїх бензинів продавали в Африку. Тепер, коли експорт з Європи в Африку впав, ціни на ринку Старого Світу також пішли вниз. Про це пише Сергій Куюн, директор ТОВ «Консалтингова група А-95», та Іван Марченков, аналітик «Консалтингової групи А-95», в статті – “Ціни на бензин: неочікуваний вплив Африки на європейський ринок пального”. 

Над європейськими НПЗ нависли чималі проблеми, про що свідчать відповідні цифри. Так, торік Європа експортувала близько 45 млн тонн бензинів, найбільшими імпортерами були США й Нігерія, на які припало 9 і 8 млн тонн, відповідно. Своєю чергою загальна річна потреба Нігерії в імпорті становила 12–13 млн тонн. НПЗ Dangote при потужності переробки нафти 650 тис. бар./день (33 млн тонн/рік) здатен виробляти щомісяця 1–1,1 млн тонн бензинів. Таким чином, африканський виробник забезпечив власним паливом внутрішній ринок.

Експорт з Європи у Нігерію в четвертому кварталі 2024-го зменшився удвічі, до 1,12 млн тонн. У січні бензинова маржа (різниця між котируваннями бензину й нафти) впала до 5,4–8,7 дол./бар. — найнижчого рівня з 2021 року.

Як результат, із вересня минулого року різниця між котируваннями бензину на півночі Європи й у Середземномор’ї почала зменшуватися. Крім того, литовські й німецькі виробники через профіцит знизили премії. Це зробило бензин від західних постачальників дешевшим, ніж на півдні. У січні вартість 1 кубометра литовського або німецького бензину на українському кордоні була на 34–46 дол. меншою за вартість румунського продукту, навіть коли OMV Petrom був змушений знизити націнки на 40–50 дол./кубометр.

З іншими матеріалами Сергія Куюна та Івана Марченкова можна ознайомитися за посиланнями. 

Джерело

США