Чи зможе Маск відправити людей на Марс після сварки з Трампом. Пояснюємо

Ілон Маск і Дональд Трамп – дві постаті, чиї імена асоціюються з амбіціями, впливом, грошима, а тепер ще й суперечками. Їхня дружба, яка спочатку здавалася показово непорушною, закономірно привела до великого скандалу, котрий впливає на політичний і бізнесовий ландшафт США

Еспресо розповість більше про те, як виникла співпраця між бізнесменом і політиком, причини їхнього розриву, а також, які наслідки це матиме для обох, зокрема для амбітної мети Маска – відправити людей на Марс.

Чому Маск посварився з Трампом

Дональд Трамп та Ілон Маск, фото: Getty Images

Найперше варто сказати, що Ілон Маск завжди цікавився політикою. Довгий час він вважався прихильником демократів, адже підтримував Барака Обаму, Гілларі Клінтон та Джо Байдена. Однак у 2022 році його політичні вподобання змінилися і він почав відкрито висловлювати симпатії республіканцям, а згодом їхній головній “зірці” – Дональду Трампу (особливо після замаху на останнього у липні минулого року). Тоді потекли десятки, а в підсумку й сотні мільйонів доларів на те, щоб покращити рейтинги республіканців та Трампа, що стало ключовим фактором (разом з пропагандою у мережі X) у його перемозі на президентських виборах 2024 року.

Під час інавгурації Трампа, здавалося, саме Ілон Маск виглядав найщасливішим зі всіх, ледь не підстрибуючи від позитивних емоцій. Хоч офіційно він не став важливими держслужбовцем, але очолив новостворений консультативний орган з великими повноваженнями – Департамент ефективності урядування (DOGE). Маск почав втілювати свою мрію пов’язану зі створенням розумного технократичного врядування без зайвої бюрократії та роздутих витрат. До того ж Ілона Маска почали називати ледь не тіньовим президентом через його вплив на Трампа. 

Однак, чим більше Маск та його DOGE пхали свого носа у справи уряду США, тим більше дискусії виникало. Дійшло до того, що частина адміністрації Трампа відкрито ворогувала з Маском, не розуміючи, чому він мав щоденний доступ до Трампа та важливих засідань. Зокрема, ще у квітні міністр фінансів США Скотт Бессент побився з Маском прямо у Білому домі. 

Хоч Дональд Трамп намагався балансувати та заспокоювати протиборчі сторони, кажучи, що довіряє Маску та його рішенням, однак “яблуко розбрату” знайшло їх обох. Мова про “One Big Beautiful Bill”. Це масштабний податковий та бюджетний законопроєкт Трампа. Маск від початку різко критикував його, у підсумку назвавши “огидною гидотою”, звинувачуючи посадовців у збільшенні дефіциту бюджету, що ставило хрест на стараннях DOGE. Хоча для Маска в цьому законі найжахливіше те, що той скасовує державні субсидії на електромобілі, відповідно, впливає на компанію Tesla, де в Маска не все гаразд. 

Це призвело до того, що у травні Маск випав з політики, а наприкінці місяця неочікувано заявив, що термін його роботи в DOGE добігає кінця. Дональд Трамп навіть провів прощальну пресконференцію з Маском, який, до речі, прийшов з підбитим оком на неї. Маск тоді заявляв, що “розраховує залишитися другом і радником президента”. Однак всього за кілька днів все змінилося. 

А все тому, що 1 червня сталося відомо, що Трамп відкликав кандидатуру мільярдера Джареда Айзекмана, близького соратника Маска, якого той просував на посаду очільника NASA. Це стало великим ударом по амбіціях бізнесмена стосовно більшої співпраці між NASA та SpaceX, зокрема, щодо проєктів пов’язаних з Марсом. Кажуть, що це відкликання відбулося через впливи Серджіо Гора, який є одним із найвпливовіших радників Дональда Трампа в Білому домі і водночас запеклим ворогом Маска. 

Після цього Ілон Маск, як то кажуть, зірвався з ланцюга і почав писати у соцмережі Х прямі закиди Трампу, що без нього той би програв вибори. Дійшло до того, що мільярдер спершу сказав, що варто зробити імпічмент Трампу, а потім звинуватив його у зв’язках у справі Джеффрі Епштейна (друга Трампа, якого звинуватили у ґвалтуванні та торгівлі неповнолітніми і який загадково помер у своїй камері у 2019 році). У відповідь Трамп назвав Маска божевільним і пригрозив розірвати державні контракти з його компаніями. Ці публічні звинувачення переросли у відкриту ворожнечу, яку віцепрезидент США Джей Ді Венс назвав “величезною помилкою” з боку Маска. Хоча за словами Politico й були спроби примирити їх, однак вони ні до чого не призвели. 

У підсумку Маск показово написав, що зацікавлений у створенні нової політичної партії у США (де вже майже два століття, по суті, двопартійна модель), яку назвав “Американська партія”. Екскандидат у президенти США Ендрю Ян зацікавився цим новим проєктом Маска. Тим часом Дональд Трамп вирішив остаточно порвати зі своїм колись найближчим другом. Близькому оточенню він сказав, що не хоче мати більше справ з “запеклим наркоманом”. Раніше The New York Times писав, що Ілон Маск регулярно вживав кетамін екстазі та гриби під час роботи з Трампом. 

До чого може призвести конфлікт

Ілон Маск і Дональд Трамп, фото: gettyimages

Ця відкрита боротьба вже призвела до того, що компанія Tesla втратила $152 мільярди капіталізації. І це станом лише на 5 червня! Акції впали на 14% – найбільше падіння в історії компанії. Загалом з початку року Tesla  втратила майже на 30% вартості своїх акцій. 

З іншого боку, на 8% впали акції компанії Трампа Trump Media and Technology Group Corp, а це теж мільярди доларів. 

Тобто інвестори дуже занепокоєні тим, що з одного боку найбагатша людина, а з іншого – найвпливовіша, не можуть знайти спільної мови. Тому це погано відображається на ринку.

У Bloomberg пишуть, що Трамп погрожує Маску серйозними заходами, якщо той не заспокоїться. Найгрізніша зброя в арсеналі президента – розірвати всі урядові контракти з компаніями мільярдера. А це може обвалити акції ще й SpaceX, який є одним з найцінніших стартапів світу з ринковою вартістю 350 мільярдів доларів. За останні два десятиліття компанія отримала десятки мільярдів доларів від Міністерства оборони та NASA.

Наразі виглядає так, що Маск поступився. Бо він видалив твіт про зв’язок Трампа зі справою Епштейна та ще декілька, де критикував президента США. 

Але як пишуть у журналі Rolling Stone, навіть, якщо Ілон Маск “поцілує Дональда Трампа в зад, не буде гарантії”, що все вернеться до статус-кво. Оскільки Трамп радий позбутися проблемного й впливового мільярдера, який хоч і допоміг тому стати президентом, але тепер не є завадою його політики. Трамп готовий до того, що втратить фінансову та медійно допомогу Маска, оскільки є чимало інших бізнесменів, які хочуть тісніше дружити з президентом США.

Стосовно політичної долі Маска, як каже політолог та журналіст Віталій Портников, той навряд чи буде створювати власну партію, але він може піти іншим шляхом – фінансувати “дисидентів” в самій Республіканській партії. А це вже може створити реальні проблеми Трампу та його оточенню.

Чи означає це, що мрія Маска про Марс переноситься

Starship, фото: reuters

Однозначно, що тепер SpaceX може мати труднощі у державній співпраці. У Reuters кажуть, що конфлікт Маска з Трампом ставить під загрозу контракти SpaceX на суму 22 мільярди доларів. Але швидше за все до цього не дійде, оскільки SpaceX зараз є монополістом у сфері доставлення американських астронавтів на МКС завдяки проєкту Dragon, а також доставки супутників Пентагону. Конфлікт не вигідний обом сторонам, але примушуєвати замислитися NASA як діяти далі та шукати альтернатив про всяк випадок.

“Це не буде катастрофою, оскільки SpaceX перетворилася на світового лідера, який домінує в більшій частині космічної галузі, але немає сумнівів, що це призведе до значної втрати доходів і втрачених можливостей за контрактами”, – запевняє Юстус Пармар, генеральний директор компанії-інвестора SpaceX Fortuna Investments.

Та попри проблемну політику, космічну компанію Ілона Маска переслідує більша невдача, яка пов’язана з найбільшою та найпотужнішою ракетою, яку коли-небудь будували, що має доставити людей на Місяць та Марс – Starship. 

У кінці травня під час дев’ятого тестового запуску Маск знову втратив Starship, який вибухнув над Індійським океаном. Корабель пролетів далі, ніж у попередніх спробах, але через несправності почав неконтрольовано обертатися, увійшов в атмосферу по суборбітальній траєкторії та розпався. Маск заявив, що все це частина великого процесу і буде й надалі пришвидшено випробовувати ракету, поки вона не запрацює як слід. Нагадаємо, що на неї вже витратили понад 10 млрд доларів. 

Однак фахівці кажуть, що проблема значно більша, ніж її можна вирішити.

“Якщо копнути трохи глибше, то стане очевидно, що SpaceX зайшла в глухий кут, – каже інженер Вілл Локетт, – Starship – це такий ідіотський проєкт, який повторює помилки, про які NASA говорила ще півстоліття тому під час запуску людей на Місяць. Випробування підтверджують його нежиттєздатність. Его мільярдера є серйозною помилкою”.

Експерт наголошує, що Starship має проблеми з надмірною масою конструкції (5000 тонн) та крихкістю матеріалів, що перешкоджає реалізації ідеї багаторазового використання, без якої вся суть проєкту йде нанівець. До того ж під час тестів виявили витік палива, що вказує на недоліки в новітній двигунній системі.

“Через два роки після першого випробувального польоту Starship, SpaceX все ще далека від можливості повторного використання або значної вантажопідйомності”, – підсумовують у виданні Futurism.

Попри це, Ілон Маск вперто повторяє, що вже наступного року очікує на безпілотний політ Starship на Марс, а у 2028 – з екіпажем. Хоч експерти вважають ці дати нереалістичними, тому графік швидше за все зміститься від кількох років до десятиліття.

“Навіть у контексті підходу SpaceX “швидко рухайся та ламайся”, розробка Starship виглядає хаотичною. Порівняно з розробкою ракети Falcon 9, яка мала багато невдач, але загалом чіткий шлях від частих до все меншої кількості невдач з часом, Starship має набагато більш неоднозначний послужний список, оскільки компанія намагається представити абсолютно нову ракету з новими двигунами та зробити її багаторазовою”, – пишуть у The Verge.

У виданні відзначають, що двигуни Raptor (33 на Starship) складні через потребу повторного запалювання в космосі, що вдається зробити лише частково. Однак SpaceX поспішає через амбіції Маска щодо Марса, адже для перевезення великої маси потрібна потужна ракета, як Starship чи SLS, яку розробляє NASA. Проте поки обидва проєкти далекі від пілотованих місій. Тому експерт Вітмен Кобб називає плани Маска на 2026–2028 роки “маячнею”. У кращому разі, якщо інженерам SpaceX вдасться вирішити всі труднощі, цього десятиліття можна чекати на безпілотний політ Starship на Марс, і лише у 30-х роках – запуск з людьми.

Хоча Ілон Маск виступає за те, щоб ракету одразу запустили до Марсу, однак її спершу будуть випробовувати на Місяці. Адже відповідні контракти підписані між SpaceX та NASA, останні розглядають Місяць як незамінний перехідний етап до більшої колонізації космосу. 

У The Washington Post нагадують, що NASA планує висадку астронавтів на Місяць за два роки (програма Artemis), але для цього потрібна Starship, яка регулярно вибухає або розпадається, тому графіки теж будуть переноситися.

“Спочатку задумана як ракета на Марс, вона також є ключовим елементом плану NASA випередити Китай і вперше за понад півстоліття висадити людей на поверхню Місяця, – пишуть у виданні.

Тож, чи означає це, що мрія Маска про Марс переноситься? 

Так, і не просто переноситься – вона підвішена в умовному режимі очікування. З одного боку, технічні проблеми Starship і дедалі більша критика з боку фахівців ставлять під сумнів реалістичність навіть безпілотного польоту на Марс у найближчі роки. З іншого – політична нестабільність і можливі ускладнення у співпраці з урядом США через конфлікти Маска можуть суттєво вплинути на фінансування й регуляторну підтримку.

Starship справді є найбільшим і найдорожчим проєктом SpaceX, але поки що більше асоціюється з видовищними невдачами, ніж з проривами. І хоча Маск наполягає на незмінності своїх планів, дедалі більше фактів свідчить: політ на Марс не просто відкладається – він стає дедалі примарнішим. Можливо, ця мрія таки здійсниться, але не так швидко, як обіцяв мільярдер. 

Джерело

BloombergДжо БайденДональд ТрампКитайМКСМоваСША