З початку року кількість заблокованих податкових накладних зменшилася майже у чотири рази
Кількість заблокованих податкових накладних суттєво зменшилася: показник скоротився у чотири рази та наразі становить 0,2 %. Про це повідомила в. о. Голови ДПС Леся Карнаух в інтерв’ю виданню LIGA. net.
Блокування накладних — найпоширеніша серед скарг бізнесу
За її словами, на початку року проблема з блокуваннями була однією з найпоширеніших серед скарг бізнесу.
«Коли в січні 2025 року наша команда почала працювати в ДПС, не було жодної зустрічі, на якій би бізнес не скаржився на заблоковані податкові накладні. Це було тотально. Зараз нам вдалося змінити ситуацію», — зазначила Леся Карнаух.
Для досягнення такого результату ДПС реалізувала низку кроків. Зокрема:
- створила консультаційні центри для пояснення процедур бізнесу;
- переглянула підходи до таблиць даних та пакету документів, які подаються суб’єктом господарювання для розблокування податкової накладної;
- продовжила ініціативу через офіси податкових консультантів;
- ініціювала та підготувала зміни до нормативних актів, які підтримав уряд.
«Ми змінили підходи до визначення суб’єктів, які можуть потрапляти в категорію ризикових, розширили критерії, щоб податкові накладні більше підпадали під автоматичну реєстрацію», — розповіла очільниця ДПС.
Карнаух також відзначила, що в 0,2 % накладних, які блокуються, потрапляють переважно ті платники, які зробили свій вибір на користь тіньового бізнесу.
Нагадаємо
З 27 вересня 2025 року набули чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН, затверджені постановою Уряду від 26 серпня 2025 року № 1048.
Мета новацій — зменшити кількість субʼєктів господарювання, які стикаються з блокуванням накладних, зробити правила прозорішими, допомогти бізнесу, який чесно працює, уникнути постійних ризиків блокування.
Основні зміни:
Збільшено ліміти для безумовної реєстрації податкових накладних:
- граничний обсяг постачання — до 1 млн грн, а на одного контрагента — до 100 тис. грн;
- кількості платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, із трьох до п’яти.
Підвищуються пороги для операцій з невеликими сумами:
- з 5 до 10 тис. грн за однією накладною;
- загальний обсяг у місяць — з 500 тис. грн до 3 млн грн.
Спрощено ознаки безумовної реєстрації податкових накладних за експортними операціями для підприємств, які працюють на територіях із загрозою боїв, але де активних боїв наразі немає.
Удосконалено автоматичну реєстрацію — при автоматичній реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування у разі:
- виключення з переліку ризикових для платника податку будуть враховуватися показники позитивної податкової історії;
- у разі врахування таблиці даних платника така реєстрація буде здійснюватися у тому числі і в результаті автоматичного врахування таблиці даних платника.
Удосконалено механізм автоматичного врахування таблиць даних платника податку.
Змінено окремі показники позитивної податкової історії, зокрема:
- збільшено ліміти обсягу операцій — з 1 млн грн до 3 млн грн, на одного контрагента — з 100 тис. грн до 500 тис. грн;
- кількість платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, з трьох до п’яти.
Змінено критерій ризиковості операцій щодо подання розрахунків коригування податкових зобов’язань при поверненні товару від неплатника ПДВ з 30 до 90 днів.