Російський диктатор Володимир Путін рішуче налаштований зберегти за собою важливу водну артерію в Арктиці – Північний морський шлях. Росія розгорнула в регіоні весь свій флот атомних криголамів – це сталося вперше в її історії.
Шарп, колишній командир криголама HMS Endurance, зазначив, що Росія стягнула до регіону усі свої вісім атомних криголамів. Це “вражаючий” результат, враховуючи усі російські проблеми.
“Вісім з восьми таких складних кораблів, які одночасно працюють у найсуворіших умовах, – це вражає”, – зазначив він.
За словами Шарпа, криголами мають велике значення для РФ, оскільки прокладають шлях для танкерів, що перевозять нафту, скраплений природний газ (СПГ) та видобуті корисні копалини з Сибіру. Цього року Арктику рано скував товстий лід, що й змусило РФ перекинути в регіон усі криголами.
“Ця мобілізація показує, наскільки важливим став морський доступ до “Крайньої Півночі” Росії та наскільки Путін відчайдушно прагне зберегти його відкритим. Йому потрібні нафта і газ для підтримки своєї військової економіки”, – зазначив Шарп.
Атомний флот агресора
Росія наразі є єдиною державою, яка має діючий флот атомних криголамів. Чотири з них – побудовані у 2010-х роках сучасні судна проєкту 22220 (“Арктика”, “Сибір”, “Урал” і “Якутія”). Ще два – радянські криголами класу “Арктика” (“Ямал” і “50 років Перемоги”), а завершують список два атомних криголами легкого класу – “Таймир” та “Вайгач”. Атомний флот криголамів підтримується понад 40 звичайними суднами цього ж класу.
При цьому, нагадує Шарп, атомні криголами РФ – це унікальні судна, які набагато потужніші за будь-які свої західні аналоги. Вони мають значно більшу тягу, долають значно товстішу кригу, а завдяки атомному реактору мають значно більший термін перебування в морі.
Атомні криголами можуть цілий рік працювати в дуже суворих умовах Крайньої Півночі. І саме атомні криголами – це єдина можливість РФ тримати Північний морський шлях у робочому стані.
“Для Путіна це економічний кисень. Арктичні проєкти вже роблять істотний внесок у ВВП Росії, оскільки експорт нафти та СПГ перенаправляється на схід через західні ембарго”, – зазначив Шарп.
У 2024 році росіяни перевезли через Північний морський шлях 38 мільйонів тонн вантажу. У 2025 році ця цифра зросте на 20%. Також в умовах активного тиску на підсанкційний “тіньовий флот” є великий шанс, що росіяни можуть перенаправити свої танкери на арктичний маршрут, захистивши їх від ударів та арештів.